Oglasi

Ali ste vedele?

  • da se vam v nosečnosti povečajo potrebe po mineralih in vitaminih
  • da je za nosečnico zelo pomembno, da prilagodi svojo prehrano večji potrebi po hranilih
  • da v času nosečnosti ne potrebujete prehrane za dve osebi, temveč samo izbor kakovostnih živil

Nosečnost in prehrana

Anketa

Ali vas je strah poroda?

Loading ... Loading ...

Vročina – Naravna imunost pri otroku

Starše začne pogosto skrbeti, ko ima njihov otrok vročino, saj se ne zavedajo, da je vročina obrambni mehanizem, ki se sproži ob bolezni. Vročina je tako pomembni mehanizem, saj se preko tega, otroško telo očisti odpadnih in strupenih snovi.

Kako nastane vročina?

Simptome vročine ustvarijo imunske kemične snovi in so vedno prisotne in aktivne v našem telesu, tudi takrat, ko vročina ni prisotna. Na tak način si naše telo pomaga, da sproti odstranjuje odpadke in toksine iz telesa, vročina pa ni nujno vedno prisotna. Vročino povzročijo imunske snovi, ki pa se ne pojavijo iznenada, ampak krožijo ves čas po našem telesu. Tako je naša temperatura stabilna, saj v organih in celicah ohranja ravnovesje. Kadar pa se odpadne snovi namnožijo, jih telo ne more več odstranjevat preko naravnega procesa izločanja (odvajanje urina in blata, dihanje, potenje …), zaVročina pri otrokuto nastane vročina.

Kako pride do nakopičenja odpadnih snovi?

  • Slabe prehranjevalne navade;
  • Preveč stresno okolje v službi in/ali doma;
  • Pomanjkanje spanca;
  • Čustvena razburjenost;
  • Onesnaženost vode, zraka in hrane;
  • Pogosto jemanje farmacevtskih zdravi, cepiv;
  • Naporen tempo življenja.

Kadar smo nasproti z zakonom narave in se vse več poslužujemo slabih prehranjevalnih navad in živimo pod stresom, se začnejo v našem telesu kopičiti odpatki in toksini. Vročina nastane, ker pride do porasti imunskih snovi. Tako pride do gripe, prehladov, kašlja, depresije in drugih bolezni. Vročina je torej obrambni mehanizem, ki se sproži, da bi ozdravilo naše telo. Vročina nas na nek način prislil, da se umirimo in prihranimo energijo za ozdravitev.

»Dajte mi vročino in pozdravim lahko katerokoli bolezen«
Hipokrat

Ukrepi ob vročini

  • Najprej odstanite vse tople odeje in oblačila iz otroka;
  • Otroka oblečite v lažja, zračna, bombažna oblačila;
  • Sobna temperatura se naj giblje od 21 – 22 °C;
  • Redno zračimo prostor, kjer se nahaj otrok, vsaj štirikrat na dan;
  • Otrok naj počiva in mu omogočite temno in tiho okolje;
  • Otroku pripravite večkrat na dan kopel, tako mu boste pomagali pri potenju. Kopel naj ima 39°C in jo postopoma ohladite na 32°C. Otroka hladimo pet do deset minut. Če otrok joka ali ga zebe, kopel prekinemo. V kopeli lahko uporabite sodo bikarbono, epsomove soli, cvetove sivke, rmana ali bezga;
  • Lahko si pomagate tudi s kapljico naravnega eteričnega olja sivke, ki jo vmasirate na vrh vsakega ušesa ter zadaj na vrat. Koristno je tudi, če otroku vtirate s potegi od vratu in navzdol po hrbtenici in nanašanje olja na nožne kazalce. To so akupunkturne točke in tako lahko pomagate telesu pri kemičnem ravnovesju;
  • Lahko se tudi poslužujete tretmaja z mokrimi nogavičkami. Otroku obujte hladne mokre bombažne nogavičke, čez pa potegnite še volnene suhe nogavičke;
  • Če je otrok še dojen, poskrite za zadosten vnos tekočine (voda, lipov čaj, sok rdeče pese). Otrok, ki ima 10 kg, naj spije ob vročini 1,2 litra tekočine na dan. Otrok pri 20 kilogramih, 1,8 litra, otrok pri 30 kilogramih 2,2 litra tekočine;
  • Če ima otrok poleg vročine še drisko ali bruha, mu lahko ponudite *rehidracijsko sol, ki jo dobite v lekarni ali pa jo naredite doma;
  • Otroka ne silite k jedi, ko je bolan, saj se njegovi prebavni sistemi upočasnijo. Telo tako porabi manj energije za prebavljanje hrane in tako lahko porabi več energije za ozdravitev. Poskrbite samo za zadostno količino tekočine. Izogibajte pa se sladkorju (sladki hrani, sokovom, cvrti hrani …), ki samo poslabša stanje vašega otroka – dehidracija.

Kdaj obiskati zdravnika?Vročina pri otroku

  • Če je otrok mlajši od 3 mesecev in je vročina nad 38°C;
  • Če je otrok mlajši od 6 mesecev in je vročina nad 39°C;
  • Če je vročina nad 40°C;
  • Če je otrokova koža bleda in/ali sivomodra;
  • Če otrok pospešeno diha;
  • Če je otrok dehidriran (ponavadi pride do dehidracije kadar otrok, ki ima vročino, še driska in/ali bruha);
  • Če ima otrok vročino in/ali če otrok bruha in/ali ima drisko več kot tri dni;
  • Če se otrok slabo odziva in ima slaboten jok.

Kdaj se posluževati zdravil za znižanje vročine?

Če je le možno se ne poslužujte zdravil za zniževanje temperature, saj le ta v večini podaljšajo bolezensko stanje. Vročina je ključni element za razvoj imunskega sistema. Strah pred vročino moramo odpraviti in prenehati z umetno manipulacijo imunskega sistema, saj bomo le tako spodbudili naravno otrokovo zdravljenje in posledično dolgoročno zdravje.
Zdravila proti vročini veliko zdravnikov predpiše tudi zato, da pomiri zaskrbljene starše. Zato je zelo pomebno spoznanje, da vročina ni naš sovražnik in ni bolezen, je njen simptom.

Kaj pa vročinski krči?

Vročinski krči ne nastanejo zaradi vročine. Nastanejo zaradi hitrega dviga vročine ali prehitrega padca vročine in ker se otroško telo ne more prilagoditi tako hitremu padcu ali rasti, se odzove z vročinskimi krči. V nekaterih primerih do vročinskih krčev pride zaradi uporabe zdravil proti vročini, saj le ti lahko zelo hitro zbijejo vročino in ko zdravilo popusti, se vročina na hitro dvigne. Pri nakterih otrocih vročina narašča hitreje kot pri drugih in so bolj nagnjeni k vročinskim krčem. Takemu otroku je potrebno zbijanje vročine že pri 38,5°C.
Večina vročinskih krčev mine sama od sebe in to v nekaj minutah, ter ne puščajo posledic. Najpogosteje se pojavljajo med šestim mesecem in šestim letom starosti otroka. Po tem obdobju ponavadi vročinski krči izvenijo.

Poznamo pa dve vrsti vročinskih krčev. Prvi je enostavni krč, ki je že opisan zgoraj, drugi pa je kompleksni vročinski krč, ki traja več kot 15 minut in lahko puščajo trajne posledice. V tem primeru je potrebna resna in zelo hitra obravnava. Pomembno je, da otroku hitro znižano telesno temperaturo. Najprej pa poskrbimo za prosto dihalno pot, otroka slečemo in zavijemo v mlačno rjuho. V tem primeru uporabite antipiretik v obliki svečke. Če je bil vaš otrok že obravnavan z vročinskimi krči, imate doma že diazepam, ki se ga dobi na recept in če svečka ni prijela po nekaj minutah, mu dajte še drugo zdravilo.

Pri vsem tem pa je zelo pomembno poudariti, da starši ostanete mirni! S paniko boste zadevo samo še poslabšali.

Viri:
www.arnica.org.uk/health/fever
www.drpalevsky.com/general_guidance.asp#pediaric_checklist

Zares dobra prehrana za otroke

 

Kaj je zdrava prehrana za otroke? Pa poglejmo pomembne točke, da razmislimo pri načrtovanju prehrane za vaše otroke.

Dobra uravnotežena prehrana je ključnega pomena za pravilno rast in razvoj otrok. Obstajajo standardna priporočila o kalorijah in prehranskih potrebah za otroke določene starosti. Vendar pa se lahko ljudje, ki imajo otroke doma zavedajo prehranjevalnih navad otrok. Najpogosteje otroci ponavadi preskočijo zajtrk in ne želijo, da jedo zdravo hrano, namesto da hrepenijo za hitro hrano, brezalkoholne pijače in nizko energijsko vrednostjo prigrizkov. To je zelo pomembno za starše in družinske člane za razvoj zdravih prehranjevalnih navad pri otrocih – jesti dobro hrano ob pravem času.

Ogljikovi hidrati morajo biti pomemben del prehrane otrok. Dejstvo je, da so najpogostejši vir energije in so pomembni tudi za skladiščenje in prevoz energije. Ogljikovi hidrati so odgovorni za pravilno delovanje imunskega sistema in različnih drugih razvojnih procesov. Nekatere od ogljikovih hidratov je potrebno vključiti v prehrano, to so riž, pšenica, koruza, kruh in testenine.

kosara-zdrava-hrana
Prehrana mora vsebovati zadostno količino svežega sadja in zelenjave, saj so zelo dober vir vitaminov, mineralov, vlaknin in drugih hranil. Še ena prednost sadju in zelenjavi je, da so z nizko vsebnostjo maščob in natrija. Obroki so lahko v obliki solat, sokov, pudingov itd. Lahko pa dodamo sveže ali suhe sadje in zelenjavo, medtem ko lahko pripravljamo kolačke, napitke in jogurte, tako da bodo otroci uživali ob jedi.
Mlečne izdelke kot so mleko, sir, maslo in jogurt, je treba vključiti v prehrano otrok. Mleko je bogato v skoraj vseh hranilih, kot so beljakovine, maščobe, kalcij in vitamin in je znano tudi kot odlična hrana. Kalcij je zelo pomemben za zdrave kosti in zobovje, za otroke.

Prehrana otrok je tudi sestavljena iz beljakovin, kot so ribe, jajca, meso, in stročnic. Beljakovine so potrebne za pravilno delovanje telesa, za izgradnjo mišic, in so tudi del hemoglobina. Treba je opozoriti, da je z železom bogata hrana, kot so kosmiči, zelena listnata zelenjava, jetra in riž.
Treba je dodati, da je mastna hrane, hitra hrana, nizka hranilna hrane, brezalkoholne pijače treba dati na minimum. Starši bi morali vedeti o interesu svojih otrok in jim dovoliti, da sodelujejo, medtem ko kupujejo zelenjavo, sadje in drugo hrano. Morajo biti seznanjeni s preferencami svojih otrok, njihovih želja. Otroci lahko sodelujejo pri pripravi jedi in poskusijo narediti svoje najljubše jedi in recepte za zdravo, hranljivo hrano.

Za otroka je najbolj pomembna varna in zdrava hrana. Vsi otroci potrebujejo najboljšo prehrano, ki jim jo lahko ponudimo, in zaščito pred škodljivimi sestavinami, ki bi jim lahko škodile. .

Uravnotežena prehrana v obdobju otroštva je dobra popotnica za kakovostno življenje in boljše zdravje. Zdrave prehranjevalne navade, ki jih otroci pridobijo v zgodnjem otroštvu, vplivajo na izbiro živil in način prehranjevanja tudi v kasnejšem življenjskem obdobju in s tem na zdravje v odrasli dobi.

Temelj zdravega prehranjevanja je pestra, raznolika prehrana. Pestra prehrana naj vključuje različne vrste žit in škrobnih živil, zelenjavo, sadje, mleko, mlečne izdelke, meso, ribe in kvalitetne maščobe.

Prepričana sem, da je od vsega najpomembnejša kakovostna hrana, ki jo dajemo otrokom, saj so od njih odvisni njihov razvoj, zdravje in sreča.

marjetka-zaloznik-predavanje-o-prehrani marjetka-zaloznik-priprava-hrane

PRIPOROČILA

Priporočila so, da so obroki vsak dan sveži, vsebujejo veliko sezonskega, ekološko pridelanega sadja in zelenjave, preko celega dneva pa morajo imeti otroci na voljo nesladkan čaj in vodo. Uporabljamo kakovostno sveže meso in mesne izdelke brez konzervansov. Meso nadomestimo tudi s svežimi ribami brez kosti. En – krat tedensko vključimo brezmesni dan.

Vsak dan ponudimo otroku drugo vrsto kruha ( rženi, ovseni, mlečni, polnozrnati, žemljice…). Otroku ponudimo dovolj mleka in mlečnih izdelkov. Pri pripravi solat moramo biti pazljivi, uporabljamo hladno stiskano oljčno olje in tudi pretežno visokokakovostne rastlinske maščobe. Ponudimo naravne dišavnice, umetnih začimbnih mešanic ne uporabljamo v prehrani otrok. V prehrano otrok čim več vključujemo različne žitarice (pira, ovseni kosmiči, pšenični kosmiči, prosena kaša, ajda, ješprenj, amarant, komut…) in stročnice (čičerika, leča) ter 100 % naravne sokove.

Kot dodatek otrokom ponudimo suho sadje in doma pripravljena peciva. Pri sladicah, sladkorju zlasti rafiniranemu bodite zmerni. Jedi ne solimo preveč in jih nikakor ne dosoljujemo.

Otrokom je potrebno zagotoviti minimalno 70 % celodnevnih energijskih in bioloških potreb, ki jim bodo v nadalje gotova dobra popotnica za življenje in ohranjanje zdravja, ki je naše največje bogastvo.

Pripravila: Marjetka Založnik, svetovalka za zdravo otroško prehrano